Welkom bij
"De Jonge Joseph"
stichting11.jpg hengst11.jpg historie11.jpg restauratie11.jpg vaarplan11.jpg reisverslagen11.jpg vrienden11.jpg home11.jpg
Sinds 1978, toen de Stichting de boot kocht, is vrijwel het gehele schip vernieuwd, maar steeds in kleine gedeelten.
Zodat er nooit plotseling een op het oog gloednieuw schip van de helling kwam. Dat vinden we niet passen en bovendien lieten de geldmiddelen en onze hoeveelheid ellebogenstoom dat niet toe.
 
Aanvankelijk zijn we van werf naar werf gevaren, maar én omdat de kwaliteit niet altijd was zoals we dat wilden, én omdat het te begrotelijk werd én natuurlijkook omdat we het leuk vonden, zijn we veel zelf gaan doen.
Het is bevredigend je een oud ambacht eigen te maken en door schade en schande zijn we steeds handiger geworden.  En we leren nog steeds bij. Maar we hebben ook een werf gevonden die geheel naar onze standaarden werkt en moderne oplossingen (die er wel authentiek moeten uitzien!) niet schuwt. Van der Meulen in Sneek heeft in 2011 het berghout aan SB vernieuw inclusief de huiddelen daarboven en daaronder. Ook zijn een paar wrangen in het voorschip vernieuwd omdat die daar aan toe waren. Er was er waarschijnlijk nog één uit 1903. Nu is de mast hoogstwaarschijnlijk nog het enige originele onderdeel. Dat heb je met eikenhout, dat gaat zo'n dertig tot veertig jaar mee. De uitdaging is dus om het langer te laten meegaan en dat kan met relatief eenvoudige (en aan de buitenkant niet zichtbare) middelen.
Eén van de belangrijkste verbeteringen is het gebruik van roestvaststalen schroeven i.p.v. gegalvaniseerde nagels.
Het looizuur dat in het tegenwoordige eikenhout meer aanwezig is dan vroeger (omdat het hout minder gewaterd wordt) tast al vrij snel het ijzer aan en daaromheen ontstaat houtrot.
 
 
Restauratie van "De Jonge Joseph"
In 2007 werd in Venetië een nieuwe motor geplaatst, lees daarover meer.
OVERZICHT RESTAURATIES sinds 1978 aan " De Jonge Joseph"  
Jaar Werf vernieuwd
78/79 Kromhout huiddeel BB voor onder boeghout
  ,, 2x4 spanten in kuip SB en BB
zelf vaste kuipvloer verwijderd, vervangen door luiken op stalen frame
79/80 Bultjer 2x5 spanten kajuit SB en BB + veel leggers
  ,, mastbank + schotten naast de mast
  ,, dek gedeeltelijk
  ,, huiddeel SB achter WC
  ,, kort deel tpv mastbank net onder berghout BB
80/81 zelf 2x2 spanten in Achterschip en dekje Achterschip
81/82 Kromhout berghoutdelen + berghout SB over de gehele lengte
82/83 zelf Voordek rubberen
Kromhout kimpunt SB vastgezet
Bultjer SB bolder voor
83/84 zelf Beton uit achterpunt gebikt en leggers achterschip vernieuwd
  ,, Kajuitschot onder dorpel vervangen
  ,, 2 spanten kombuis
  ,, 3 huiddelen achterschip BB onder in Iroko vervangen
84/85 zelf 2x3 spanten voorschip BB + SB  + leggers
Kromhout Voorsteven
  ,, enkele huiddelen voorschip aan BB
85/86 zelf roer vernieuwd
  ,, Motoromkasting + motor op rubbers en olietank in polyester
86/87 zelf nieuwe zwaarden gemaakt
Bultjer berghoutsdelen+ berghout BB
  ,, enkele delen BB
  ,, delen VS aan SB + vlak
  ,, huiddeel boven kimnaad SB tot achtersteven
87/88 zelf bovenste deel BB over gehele lengte
88/89 zelf bovenste deel SB boeg tot achterkant kajuit
  ,, rvs trommelstok
90/91 zelf bovenste 2 delen achterkant kajuit tot achtersteven
91/92 zelf dekbalken + dek vernieuwd
  ,, 1 mastwang vervangen
  ,, middelste bovenbalk zeilwerk
 ,, kajuitschot kuip boven dorpel
  ,, potdeksel van kajuit tot achtersteven vervangen
95/96 zelf Schot tussen kombuis en kooi vervangen
 ,, BB-kooi met 8 cm verlengd
  ,, Paneel tegen schot bij kombuis gezet
  ,, Granito aanrecht aangebracht
  ,, Kajuitvloer vernieuwd, oude teakdelen op hechthout verlijmd
  ,, Gasbun geinstalleerd
Hortensius Grootschootblokken vernieuwd
98/99 Ording Bijna alle blokken vernieuwd muv schootblokken
2003/2004  zelf nieuwe motorkast gemaakt
  ,, vuilwatersysteem geplaatst
  ,, vuilwatertank en 2e drinkwatertank geplaatst
2004/2005  zelf Tunnel rond schroef aangebracht
  ,, vloer vooronder en in de plé vernieuwd
2005/2006  ,, anker-mastlier ontworpen/geconstrueerd/geplaatst
  ,, huiddeel BB-kont vervangen
  ,, in huiddeel BB voor stukjes hout ingezet
2006/2007  ,, nieuwe motor geplaatst
2007/2008   ,, stukjes hout in SB berghout gezet
  ,, strijkwant gemaakt, nieuwe zijstagen
2008/2009  ,, kajuitdak vernieuwd
  ,, bakboord boeghout vernieuwd
  ,, huiddeel onder BB boeghout vernieuwd
2009/2010   ,, nieuwe akoustische kist rond motor
  ,, motorfundatie opgelast en verzinkt
2010/2011 vd Meulen nieuw SB berghout en huiddelen ter weerszijden  
 ,, drie wrangen in vooronder vervangen, waaronder één nog uit 1903!
2015/2016 vd Meulen gehele vlak BB vernieuwd
  ,, Kielbalk van voorsteven tot kajuittafel vernieuwd
  ,, SB-achter twee huiddelen gedeeltelijk vernieuwd
  ,, Onderwaterschip helemaal kaal gehaald en 5x  in teer-epoxy gezet
Op deze pagina een beknopt overzicht van diverse restauraties. Voor meer informatie gaat u naar:
                          Restauratieverhaal 1978 - 1988
                          Restauratieverhaal 1989 - 1999
                          Restauratieverhaal 1999 - 2012
                          Restauratieverhaal 2012 - 2016
Doorlezen naar Restauratieverhaal 1978 - 1988