Restauratieverhaal “De Jonge Joseph” 1978 - 1988
Winter 1978-1979
Op werf ’t Kromhout vernieuwd:
- BB huiddeel onder boeghout
- 2x4 spanten in de kuip BB en SB
Winter 1979-1980
Bij
Bültjer in Ditzum vernieuwd:
- 2x5 spanten in kajuit BB en SB gelamineerd met resorcinol
lijm
- veel leggers in kajuit
- mastbank
en schotten naast de mast
- stukje dek
- huiddeel SB achter de plé
- BB: kort deel t.p.v. mastbank net onder berghout
- de kajuit staat koud op het dek, daar is een lat voor
gemaakt om de ergste lekkage te verhelpen
- Een week later gaat Gert met zijn gezin varen, het Duitse wad op, maar het schip blijft maar van alle kanten vollopen. Na twee weken
weer de helling op bij Bültjer waar Lulu de nog overgebleven gaten met pennen opvult en hier en daar nog breeuwt. Als hij weer te
water gaat is het lek bij de achtersteven nog niet dicht. Afwachten maar, schrijft Gert in het logboek.
-
- Intussen is in de garage in Bosch en Duin door vader Marckmann, met behulp
van moeder, een eiken vletje gebouwd, waarvoor Gert de tekening had gemaakt, naar model “Klein Duimpje”.
Winter 1980-1981
Zelf
vernieuwd:
- 2x2 spanten in achterschip gelamineerd met Bison 2 componentenlijm
- achterdekje
- nieuwe fok van Den Boer
Winter 1981-1982
Op werf ’t Kromhout vernieuwd:
SB
berghoutdelen + berghout over de gehele lengte
Winter 1982-1983
Kromhout: kimpunt SB vastgezet
In Greetsiel vastgemaakt aan een
veel dieper stekend schip. Als het water zakt, zakt de Joseph dus dieper. De SB-bolder was niet meer zo stevig dat je het hele
schip daaraan kon ophangen dus hij werd er midden in de nacht uitgerukt.
Bültjer: SB voorbolder vernieuwd
Zelf: voordek gerubberd met
2 nog te mengen componenten Saba-kit en dan zelf de kokers vullen. Alles zit onder en we wassen ons van top tot teen met tolueen.
Winter
1983-1984
Zelf gedaan:
- beton uit achterpunt gehakt
- leggers achterschip vernieuwd in azobé
- kajuitschot onder dorpel vervangen
- BB: 2 spanten kombuis vervangen
- BB: 3 huiddelen achterschip onder vervangen.
De delen onder de waterlijn in iroko. Het branden van iroko-delen is een zeer langdurig karwei.
Winter 1984-1985
In eigen beheer:
- 2x3 spanten voorschip BB en SB gelamineerd
- leggers voorschip
Werf Kromhout:
- voorsteven vernieuwd
- BB voorschip enkele huiddelen
Winter 1985-1986
Zelf een nieuw roer gemaakt, bij het lijmen met rvs-draadeinden aangedraaid om een soort voorspanning te creeren.
Een
dieselolietank in polyester gemaakt en ingebouwd.
De motor op rubber gemonteerd.
Nieuwe motorkast getimmerd.
Winter 1986-1987
In
de garage op de Rubenslaan 3 in Bilthoven hebben wij twee nieuwe zwaarden gemaakt. De eiken delen, die wij bij van Dijk in Laren hadden
gekocht bleken nogal scheluw te zijn. Hoe we ook probeerden er 2 zwaarden uit te krijgen, het zag er niet naar uit dat het zou gaan
lukken. We waren er na aan toe om het hout maar op te stoken, totdat we zeiden: we beginnen gewoon en als we ergens een stukje te
kort komen, lijmen we het er gewoon aan. Zo heilig was ons geloof in epoxy inmiddels. Maar toen we de zwaarden uit meerdere delen
aan elkaar hadden bleek het er toch precies uit te gaan. We hebben de zijvlakken goed in de epoxy gezet en rvs-draadeinden er doorheen
geboord en flink aangedraaid om de delen ook tijdens jarenlange dienst bij elkaar te houden.
Zwaarden geven meer ‘lift’ als er een
vleugelprofiel in wordt gemaakt. Dit wil zeggen aan de achterkant bol en aan de voorzijde hol. Om het goede holle profiel er in te
krijgen heeft Chiel een slimme methode bedacht door gaatjes tot een bepaalde diepte te boren en daarna het hout weg te schaven tot
onderkant gaatjes. Helaas is bij één zwaard iets mis gegaan, waardoor de gaatjes te diep zijn geboord. Daar hebben we weer propjes
in moeten lijmen. We kwamen er gelukkig wel bijtijds achter.
Aan de achterkant van de zwaarden is een glasvezelmat met epoxy gezet
om slijtage tegen de zwaardklampen zo veel mogelijk tegen te gaan.
De oude ijzeren randen laten galvaniseren en er met Sikaflex weer
tegenaan gezet.
Aan de achterzijde bleken de zwaarden tegen een wandputting te schuren, daar messing platen op gezet.
Nu, in 2015, verkeren
de zwaarden nog in optima forma. Het enige wat er een paar jaar geleden is gebeurd, dat er toch bij één naad over een lengte van 30
cm 1,5 mm ruimte ontstond. Daar een flinterdun stukje eiken in gelijmd.
De ijzeren randen zijn er weer afgehaald en wederom gegalvaniseerd.
Nu hebben we de gaten voor de bevestigingsschroeven ruim uitgeboord vóór het verzinken, zodat het zink daar niet wordt weggeboord
en er weer roestvorming optreedt zoals de vorige keer.
Bij Bültjer in Ditzum wordt het volgende vernieuwd:
- BB: berghoutsdelen en berghout
- enkele delen
- SB: enkele delen voorschip
+ vlak
- Huiddeel boven kimnaad tot achtersteven.
Het bekende werk: slopen, mallen maken,
branden, zei er aan en inzetten. Het voorste deel is zo gekromd dat kon niet uit één deel. Daar hebben wij met een halfhoutse verbinding
twee delen in elkaars verlengde aan elkaar gelijmd met een kleine hoekverdraaiing. Dat werd een overigens nauwelijks zichtbare verticale
naad.
In 2011 hebben we er een Zeeuws model schuine naad van gemaakt omdat er toch aan de buitenste laag van het achterste deel iets
met het hout was. Daar hebben we een cm diep weg gefreesd en er nieuw hout tegen aan gelijmd.