Welkom bij
"De Jonge Joseph"
stichting11.jpg hengst11.jpg historie11.jpg restauratie11.jpg vaarplan11.jpg reisverslagen11.jpg vrienden11.jpg home11.jpg

Restauratieverhaal “De Jonge Joseph” 1989 – 1999

 

 

Winter 1988-1989

Hoewel we afgesproken hadden deze winter nauwelijks iets te doen werd ik toch in maart door Chiel gebeld met het verzoek een koevoet mee te brengen naar Krimpen.

Toen ik daar aankwam bleek aan stuurboord alweer een gapende wond. Het deel net onder het boeghout en het bovenste deel van achterkant kajuit tot de boeg lagen er al bijna uit. Twee knieën bleken ook niet zo fris meer en dus die heeft Chiel in epoxy gelamineerd. De spaanplaat mallen en het in de juiste vorm eruit halen van de oude delen levert weer een goede basis voor de nieuwe delen. Ze blijken weer nét uit de vorig jaar gekochte boom te passen. Alleen de draad loopt alleen wat vreemd zodat op tal van plaatsen rare scheuren ontstaan. Die gieten wij, nog voor het branden met epoxy vol. Dat blijkt te houden. Het branden krijgt Chiel goed on der de knie, dun straaltje water uit de slang, continu van onder en van boven nat houden. Niet al te hoge vlam. Redelijk gewicht. En na een paar uur en wat passen kan er een proefmontage plaatsvinden. Nieuwe strijkklamp onder de zwaardkop, wantputting, aanvaringsklamp en boeghout. Dat laatste is gemaakt door 2 lagen op het schip te klemmen met epoxy ertussen. Daarna afgewerkt en met epoxy op de houd gezet. Ook de las in het bovendeel is met Epoxy gelijmd. Je kunt die net zo dik maken als je wilt en dan blijft het redelijk hangen.

Het voorjaar is zonnig droog; het werken op hurkhoogte aan het schip te water is een redelijk genoegen. Als we maar meer tijd hadden.

 

De strip 25x8 platrond blijkt uit de handel genomen te zijn. Urenlang telefoneren en zelfs een middag rijden langs tweedehands staalboeren levert niets op. Wij hadden ooit eens RVS-strip 20x6 gekocht voor het boeghout, maar die wordt te licht bevonden. Schippers Utrecht heeft daar de dag voor gepland vertrek nog gauw een laagje RVS 2 mm overheen gezet waardoor een perfecte strip ontstond.

 


Ook de mast is geheel onderhanden genomen. In het najaar kaal geschaafd, hele winter gedroogd en in het warme voorjaar (de epoxy verbrandde soms in de pot) 3x in de epoxy gezet na één laag injectiehars. Daarna 3x afgelakt met UC Clearcoat van Sikkens. Een met de cirkelzaag ingezaagde sleuf voor een 18 mm pvc-pijp (voor de kabeltjes) wordt weer afgedekt door een hol geschaafde lat. Alles in de West-epoxy.

 

 

 

De draaigalgjes en ogen boven in de mast worden weer op dikte gelast, gegalvaniseerd en in de epoxy weer ingezet en geklonken. De masttop wordt voor een deel van RVS gemaakt met een kegel van polyester omdat dit beter lijkt voor de antenne van de marifoon die daar dicht naast staat. Twee dunnen buisjes lopen door naar boven voor het driekleurentoplicht. Het oude ankerlichtje blijft gehandhaafd. Het geheel levert niet die esthetische constructie op die in het hoofd zat. Ook sterktetechnisch blijkt het later een probleem.

 (Bij het laten zakken van de mast bij de Dordtse brug op 23 juni 1989 staat de lier nog op ankeren, waardoor er niet geremd kan worden. De mast komt met een klap naar beneden en de polyester top zwaait door en breekt af. Later vervangen in RVS.)

De voorsteven lijkt 1 ŕ 1,5 cm naar voren te zijn gekomen. Zouden de oude roestige spijkers door het dek in de bovenste huiddelen toch iets gehouden hebben? Wij hebben ze namelijk in de nieuwe delen niet vervangen omdat immers het dek eerdaags aan de beurt is voor vervanging.

 

De mastbout, die bij het eruit slaan in december, aan gruzelementen is gegaan wordt vervangen door een Ř 24 RVS bout in een PVC-pijp die in de epoxy is gezet.

 

Het staal rond de aanvaringsklamp wordt voorlopig hergebruikt totdat een goed alternatief is gevonden (of dit exemplaar wordt verzinkt).

 

Chiel heeft verder alle blokken en piek-en klauwval en grootschoot voorzien van tufnol schijven en RVS-assen en geheel in de, jawel, epoxy gezet. Dat om alles lichter te laten draaien en in de toekomst minder onderhoud te hebben.

 

Motor: startmotor weer eens vastgeroest, maar niet catastrofaal. Nadat Chiel hen heeft opgeschuurd werkt ie weer. Vetus-filter vervangen, start als eenzonnetje.

 

Dek: nog nooit zo lek geweest na 7 weken zomers voorjaar. Ondanks een snelle Sikaflex-beurt is het benedendeks net de bedriegertjes.

Heel IHC leeft mee of de Joseph vrijdag wel op vacantie kan. Donderdagmiddag lachen ze nog als Chiel met een complete vleugel in de werkplaats komt om er een voetplaatje onder te laten lassen.

 

Winter 1990-1991

Zelf vernieuwd:

SB bovenste 2 delen van achterkant kajuit tot achtersteven.

Winter 1991-1992

 

Allereerst de kajuit losgemaakt en er af gehesen.

Toen het dek er uit gesloopt.

 

De SB-mastwang was aan de onderkant ingerot. Er lagen nog mooie oude eiken rijschotten op de werf. Daarvan een nieuwe mastwang gemaakt.

De mastbank bestaat uit drie gekoppelde eiken liggers, die er door Bültjer in 1979 in zijn gezet. Maar door het lekkende grenen dek was de middelste legger al weer helemaal verspocht. Wellicht had Bültjer er ook spint aan laten zitten. Die middelste legger dus vervangen.

Jeroen heeft de nieuwe dekbalken en de knieën gelamineerd. Bij de dekbalken moet je er rekening houden dat je ze iets ronder vastlijmt dan je wilt, want ze veren weer iets rechter bij droging.

Dekbalken gemonteerd, zodanig dat bestaande koekoek en luik weer gebruikt

konden worden.

Dek, bestaande uit 2 lagen hechthout 12 mm en daarop 8 mm teak, over de bovenste huiddelen heen gelegd en daaraan bevestigd.  Aan de onderzijde zijn groeven gefreesd, zodat het net lijkt of het dek uit delen is samengesteld. Anders worden het van die grote gladde vlakken.

Toen de kajuit er weer op.

Aan de buitenzijde afgewerkt met een bolle lat. Scherpe naad tussen boeisel en dek afgewerkt

 met een op kleur gemaakte holle rups epoxy  (zit nu in 2015 nog zonder scheurtje!)

 

Al het ijzerwerk verzinkt.

Kajuitschot boven dorpel vernieuwd.

Potdeksel van kajuit tot achtersteven vernieuwd.

 

 

Winter 1992-1993

Bijna alle buitenboordkranen vervangen (3 braken spontaan af toen Chiel de sleutel er op zette)

Zelflozerkranen bedienbaar gemaakt vanuit kajuit.

Nieuwe WC-pomp + onderstel

Achterpomp schakelpaneel geďnstalleerd i.p.v. losse stekkers

GPS-gemonteerd

Schakelpaneel in plé gemonteerd

Grootzeil en fok gereviseerd bij Den Boer

 

Winter 1993-1994

Joseph overwinterde in Bodstedt.

13/14 nov hebben Jeroen, Thaďenne en Frits het schip op de wal gezet

met behulp van Wolfgang Bürr.

In april hebben Chiel en Ine het schip weer te water gelaten en 29 april-3 mei hebben Henrik en Frits de laatste verfhand gelegd.

De oude 4mm zwaardvallen vervangen door 3 mm. De 4 mm propten teveel op de trommel.

 

Winter 1995-1996

Schot tussen kombuis en kooi vervangen, waardoor BB-kooi 8 cm langer werd.

Eiken paneel tegen linkerschot kombuis aangebracht.

Granito-aanrecht laten maken in Wijk bij Duurstede en aangebracht.

Kajuitvloer vernieuwd door oude teakdelen op hechthout te verlijmen.

Gasbun geďnstalleerd.

Hortensius uit Enkhuizen heeft nieuwe grootschootblokken gemaakt

 

Winter 1996-1997

Dries en Kees van Dooremalen vervangen de laatste drie oude leggers in het achterschip

 

Winter 1998-1999

Ording in Almere heeft allemaal nieuwe blokken gemaakt, behalve de grootschootblokken.

 

Doorlezen naar restauratieverhaal 2000 - 2013