Restauratieverhaal “De Jonge Joseph” 1989 – 1999
Winter 1988-1989
Hoewel we afgesproken hadden deze winter nauwelijks iets
te doen werd ik toch in maart door Chiel gebeld met het verzoek een koevoet mee te brengen naar Krimpen.
Toen ik daar aankwam bleek
aan stuurboord alweer een gapende wond. Het deel net onder het boeghout en het bovenste deel van achterkant kajuit tot de boeg lagen
er al bijna uit. Twee knieën bleken ook niet zo fris meer en dus die heeft Chiel in epoxy gelamineerd. De spaanplaat mallen en het
in de juiste vorm eruit halen van de oude delen levert weer een goede basis voor de nieuwe delen. Ze blijken weer nét uit de vorig
jaar gekochte boom te passen. Alleen de draad loopt alleen wat vreemd zodat op tal van plaatsen rare scheuren ontstaan. Die gieten
wij, nog voor het branden met epoxy vol. Dat blijkt te houden. Het branden krijgt Chiel goed on der de knie, dun straaltje water uit
de slang, continu van onder en van boven nat houden. Niet al te hoge vlam. Redelijk gewicht. En na een paar uur en wat passen kan
er een proefmontage plaatsvinden. Nieuwe strijkklamp onder de zwaardkop, wantputting, aanvaringsklamp en boeghout. Dat laatste is
gemaakt door 2 lagen op het schip te klemmen met epoxy ertussen. Daarna afgewerkt en met epoxy op de houd gezet. Ook de las in het
bovendeel is met Epoxy gelijmd. Je kunt die net zo dik maken als je wilt en dan blijft het redelijk hangen.
Het voorjaar is zonnig
droog; het werken op hurkhoogte aan het schip te water is een redelijk genoegen. Als we maar meer tijd hadden.
De
draaigalgjes en ogen boven in de mast worden weer op dikte gelast, gegalvaniseerd en in de epoxy weer ingezet en geklonken. De masttop
wordt voor een deel van RVS gemaakt met een kegel van polyester omdat dit beter lijkt voor de antenne van de marifoon die daar dicht
naast staat. Twee dunnen buisjes lopen door naar boven voor het driekleurentoplicht. Het oude ankerlichtje blijft gehandhaafd. Het
geheel levert niet die esthetische constructie op die in het hoofd zat. Ook sterktetechnisch blijkt het later een probleem.
(Bij
het laten zakken van de mast bij de Dordtse brug op 23 juni 1989 staat de lier nog op ankeren, waardoor er niet geremd kan worden.
De mast komt met een klap naar beneden en de polyester top zwaait door en breekt af. Later vervangen in RVS.)
De voorsteven lijkt 1
ŕ 1,5 cm naar voren te zijn gekomen. Zouden de oude roestige spijkers door het dek in de bovenste huiddelen toch iets gehouden hebben?
Wij hebben ze namelijk in de nieuwe delen niet vervangen omdat immers het dek eerdaags aan de beurt is voor vervanging.
De mastbout,
die bij het eruit slaan in december, aan gruzelementen is gegaan wordt vervangen door een Ř 24 RVS bout in een PVC-pijp die in de
epoxy is gezet.
Het staal rond de aanvaringsklamp wordt voorlopig hergebruikt totdat een goed alternatief is gevonden (of dit
exemplaar wordt verzinkt).
Chiel heeft verder alle blokken en piek-en klauwval en grootschoot voorzien van tufnol schijven en
RVS-assen en geheel in de, jawel, epoxy gezet. Dat om alles lichter te laten draaien en in de toekomst minder onderhoud te hebben.
Motor:
startmotor weer eens vastgeroest, maar niet catastrofaal. Nadat Chiel hen heeft opgeschuurd werkt ie weer. Vetus-filter vervangen,
start als eenzonnetje.
Dek: nog nooit zo lek geweest na 7 weken zomers voorjaar. Ondanks een snelle Sikaflex-beurt is het benedendeks
net de bedriegertjes.
Heel IHC leeft mee of de Joseph vrijdag wel op vacantie kan. Donderdagmiddag lachen ze nog als Chiel met een
complete vleugel in de werkplaats komt om er een voetplaatje onder te laten lassen.
Winter 1990-1991
Zelf vernieuwd:
SB bovenste
2 delen van achterkant kajuit tot achtersteven.
Winter 1991-1992
Allereerst de kajuit losgemaakt en er af gehesen.
Toen het dek er uit gesloopt.
De SB-mastwang was aan de onderkant ingerot. Er lagen nog mooie oude eiken rijschotten op de werf.
Daarvan een nieuwe mastwang gemaakt.
De mastbank bestaat uit drie gekoppelde eiken liggers, die er door Bültjer in 1979 in zijn gezet.
Maar door het lekkende grenen dek was de middelste legger al weer helemaal verspocht. Wellicht had Bültjer er ook spint aan laten
zitten. Die middelste legger dus vervangen.
Jeroen heeft de nieuwe dekbalken en de knieën gelamineerd. Bij de dekbalken moet je er
rekening houden dat je ze iets ronder vastlijmt dan je wilt, want ze veren weer iets rechter bij droging.
Dekbalken gemonteerd, zodanig
dat bestaande koekoek en luik weer gebruikt
konden worden.
Dek, bestaande uit 2 lagen hechthout 12 mm en daarop 8 mm teak, over de bovenste huiddelen heen gelegd en daaraan bevestigd. Aan
de onderzijde zijn groeven gefreesd, zodat het net lijkt of het dek uit delen is samengesteld. Anders worden het van die grote gladde
vlakken.
Toen de kajuit er weer op.
met een
op kleur gemaakte holle rups epoxy (zit nu in 2015 nog zonder scheurtje!)
Al het ijzerwerk verzinkt.
Kajuitschot boven dorpel
vernieuwd.
Potdeksel van kajuit tot achtersteven vernieuwd.
Winter 1992-1993
Bijna alle buitenboordkranen vervangen (3 braken
spontaan af toen Chiel de sleutel er op zette)
Zelflozerkranen bedienbaar gemaakt vanuit kajuit.
Nieuwe WC-pomp + onderstel
Achterpomp
schakelpaneel geďnstalleerd i.p.v. losse stekkers
GPS-gemonteerd
Schakelpaneel in plé gemonteerd
Grootzeil en fok gereviseerd bij Den
Boer
Winter 1993-1994
Joseph overwinterde in Bodstedt.
13/14 nov hebben Jeroen, Thaďenne en Frits het schip op de wal gezet
met
behulp van Wolfgang Bürr.
In april hebben Chiel en Ine het schip weer te water gelaten en 29 april-3 mei hebben Henrik en Frits de
laatste verfhand gelegd.
De oude 4mm zwaardvallen vervangen door 3 mm. De 4 mm propten teveel op de trommel.
Winter 1995-1996
Schot
tussen kombuis en kooi vervangen, waardoor BB-kooi 8 cm langer werd.
Eiken paneel tegen linkerschot kombuis aangebracht.
Granito-aanrecht
laten maken in Wijk bij Duurstede en aangebracht.
Kajuitvloer vernieuwd door oude teakdelen op hechthout te verlijmen.
Gasbun geďnstalleerd.
Hortensius uit Enkhuizen heeft nieuwe grootschootblokken gemaakt
Winter 1996-1997
Dries en Kees van Dooremalen vervangen de laatste drie
oude leggers in het achterschip
Winter 1998-1999
Ording in Almere heeft allemaal nieuwe blokken gemaakt, behalve de grootschootblokken.