Restauratieverhaal “De Jonge Joseph” 2000 – 2013
Winter 2003-2004
Nieuwe motorkast gemaakt
Vuilwatertank en 2de drinkwatertank
in propyleen laten maken
Vuilwatersysteem aangelegd
Matrassen nieuwe omtrek
Fonteintje in plé vervangen
Nieuwe pomp bij fonteintje
Nieuwe
marifoon plaatsen
Nieuwe waterlock uitlaat
Regentent gemaakt met buizenstelsel
Zonnetent (maar dan dunner)
Muggehorren dakluik
Deurtjes
Zeilen: Nieuwe fok
Winter 2004-2005
Toen lag Joseph in Buzet en heeft Frits de oude zijpanelen uit de kajuit mee naar huis genomen en
daar nieuwe gemaakt. Die hebben Frits en Frank op het dak van de DS weer naar Buzet gereden.
Daar aangekomen bleek het hele
schip onder de muizen te zitten. Toen die waren afgevoerd hebben we de panelen gemonteerd met behoud van de oude deurtjes.
Bovenplankjes
voor mokken etc. gemaakt.
Laadje voor computer in klerenkast.
BB-kooi flexibel breed maken
Winter 2005-2006
Joseph in Lago di Sibari.
Door Chiel geconstrueerde electrische anker-/mastlier geplaatst.
Chiel heeft een nieuw deel in de BB-kont gebrand.
Stukjes hout in diverse delen gezet.
Lek vooronder gedicht.
Daknaden gekit
Winter 2006-2007
Joseph in Portegrandi bij Venetië.
Gert
en Simona hadden de oude rotte kuipschotten meegenomen naar Holland.
Frits heeft daar nieuwe gemaakt en met de bode naar Portegrandi
verstuurd.
De oude Mercedesmotor was na drie revisies geheel versleten.
Chiel is met een nieuwe Mitsubishi-motor, eveneens 42 pk, achterin
de auto uit Holland gekomen, die in Joseph is geplaatst op de werf in Portegrandi. De motorsteunen moesten worden aangepast.
Nieuwe
schroefas met touwsnijder en nieuwe schroef. Zie aparte verhandeling.
Chiel heeft ook een halfronde tunnel over de schroef geplaatst,
zodat die minder lucht hapt. En de scheg is afgeschuind zodat het water beter naar de schroef stroomt. Scheelt meer dan een km/u.
Winter 2007-2008
Frits heeft een strijkwant gemaakt, wat opportuun leek vanwege het plan om over de Rijn terug naar Nederland te varen. Als het water golft is het niet aan te bevelen de mast te laten zakken of hijsen, hij wringt dan veel te veel in de mastkoker.
Met het strijkwant, mits goed aangebracht, blijft hij keurig op zijn plaats.
De wantspanners zijn verlengd en er kwamen
nieuwe kortere zijstagen.
2 nieuwe accu’s
Nieuwe rubberboot
Winter 2008-2009
Kajuitdak vernieuwd door Jeroen en Frits
Het oude dak bestond uit 8mm hechthout en daarop 30mm dikke teakdeeltjes.
Maar tussen die dikke deeltjes, die nogal werken, gaat het
altijd wel ergens lekken en dan is 8mm hechthout zo doorgerot. Het water stond in de kombuislamp.
Nu dus andere constructie gekozen.
Op de oude dakbalken 2 lagen 12mm hechthout gelijmd en daarbovenop slechts 10 mm dikke teakdeeltjes, die dus veel minder werken. Aan
de onderzijde zijn weer groeven gefreesd, precies op de plaats waar boven de deknaden zitten.
Een huiddeel BB voor vervangen
en boeghout vastgezet.
Alle blokken zijn gelakt met uitzondering van smeerreepblokken, halstalie en kluiverboom.
De voorstag is vervangen.
Winter
2009-2010
Knecht vastgezet
De mast van een hommer voorzien. De stalen ring waar alle stagen aan vast zitten werd slechts omhoog gehouden
door een halve stalen ring met 2 schroeven.
Patrijspoorten begonnen te lekken, dus eruit gehaald en opnieuw gekit.
Stopplank schuifluik
vervangen door eiken deeltje.
Deur klerenkast gerestaureerd en gelakt.
WC-pomp gerestaureerd.
Chiel heeft de zwaardlierhandels
van een ratelmechanisme voorzien.
Winter 2010-2011
Door van der Meulen in Sneek zijn aan SB de twee gangen ter weerszijden van
het berghout vervangen en het berghout zelf eveneens. Daaronder is bij het voorschip ook nog een deel vervangen.
In het voorschip zijn nog drie wrangen vervangen, waarvan één vermoedelijk nog uit 1903
Winter 2011-2012
Taylor dieselkachel geplaatst met bijpassend tegelwandje.
Het Goedkoop-bankje versmald zodat dit over de kachel past.
AIS
aangeschaft en gemonteerd
De motor was wel afgetapt, maar waarschijnlijk door een interne verstopping was het motorblok toch gescheurd.
Dit is door Drinkwaard vervangen.
Nieuwe acculader geplaatst, de oude had het begeven.
Winter 2012-2013
Stukje hout bij anker
in gelijmd (bij een aanvaring in Groningen was het anker er in geslagen)
Nieuwe halfwinderboom gemaakt door Kees Sars
SB-zwaardlier
vervangen, was versleten.
Zwaardlieren remmend gemaakt.
Vooronder: BB-kooi van 70 naar 80 cm door kastenwand naar de huid te verplaatsen.