Welkom bij
"De Jonge Joseph"
stichting11.jpg hengst11.jpg historie11.jpg restauratie11.jpg vaarplan11.jpg reisverslagen11.jpg vrienden11.jpg home11.jpg

Restauratieverhaal “De Jonge Joseph” 2000 – 2013

 

Winter 2003-2004

Nieuwe motorkast gemaakt

Vuilwatertank en 2de drinkwatertank in propyleen laten maken

Vuilwatersysteem aangelegd

Matrassen nieuwe omtrek

Fonteintje in plé vervangen

Nieuwe pomp bij fonteintje

Nieuwe marifoon plaatsen

Nieuwe waterlock uitlaat

Regentent gemaakt met buizenstelsel

Zonnetent (maar dan dunner)

Muggehorren  dakluik

 Deurtjes

Zeilen: Nieuwe fok

 

Winter 2004-2005

Toen lag Joseph in Buzet en heeft Frits de oude zijpanelen uit de kajuit mee naar huis genomen en daar nieuwe gemaakt. Die hebben Frits en Frank op het dak van de DS weer naar Buzet gereden.

 

Daar aangekomen bleek het hele schip onder de muizen te zitten. Toen die waren afgevoerd hebben we de panelen gemonteerd met behoud van de oude deurtjes.

Bovenplankjes voor mokken etc. gemaakt.

Laadje voor computer in klerenkast.

BB-kooi flexibel breed maken

 

Winter 2005-2006

Joseph in Lago di Sibari.

Door Chiel geconstrueerde electrische anker-/mastlier geplaatst.

Chiel heeft een nieuw deel in de BB-kont gebrand.             

Stukjes hout in diverse delen gezet.

Lek vooronder gedicht.

Daknaden gekit

 

Winter 2006-2007

Joseph in Portegrandi bij Venetië.

Gert en Simona hadden de oude rotte kuipschotten meegenomen naar Holland.

Frits heeft daar nieuwe gemaakt en met de bode naar Portegrandi verstuurd.

De oude Mercedesmotor was na drie revisies geheel versleten.

Chiel is met een nieuwe Mitsubishi-motor, eveneens 42 pk,  achterin de auto uit Holland gekomen, die in Joseph is geplaatst op de werf in Portegrandi. De motorsteunen moesten worden aangepast.

Nieuwe schroefas met touwsnijder en nieuwe schroef. Zie aparte verhandeling.

Chiel heeft ook een halfronde tunnel over de schroef geplaatst, zodat die minder lucht hapt. En de scheg is afgeschuind zodat het water beter naar de schroef stroomt. Scheelt meer dan een km/u.

Winter 2007-2008

Frits heeft een strijkwant gemaakt, wat opportuun leek vanwege het plan om over de Rijn terug naar Nederland te varen. Als het water golft is het niet aan te bevelen de mast te laten zakken of hijsen, hij wringt dan veel te veel in de mastkoker. Met het strijkwant, mits goed aangebracht, blijft hij keurig op zijn plaats.  

De wantspanners zijn verlengd en er kwamen nieuwe kortere zijstagen.

2 nieuwe accu’s

Nieuwe rubberboot

 

Winter 2008-2009

 

Kajuitdak vernieuwd door Jeroen en Frits

Het oude dak bestond uit 8mm hechthout en daarop 30mm dikke teakdeeltjes.

Maar tussen die dikke deeltjes, die nogal werken, gaat het altijd wel ergens lekken en dan is 8mm hechthout zo doorgerot. Het water stond in de kombuislamp.

Nu dus andere constructie gekozen. Op de oude dakbalken 2 lagen 12mm hechthout gelijmd en daarbovenop slechts 10 mm dikke teakdeeltjes, die dus veel minder werken. Aan de onderzijde zijn weer groeven gefreesd, precies op de plaats waar boven de deknaden zitten.

 

Een huiddeel BB voor vervangen en boeghout vastgezet.

Alle blokken zijn gelakt met uitzondering van smeerreepblokken, halstalie en kluiverboom.

De voorstag is vervangen.

 

Winter 2009-2010

Knecht vastgezet

De mast van een hommer voorzien. De stalen ring waar alle stagen aan vast zitten werd slechts omhoog gehouden door een halve stalen ring met 2 schroeven.

Patrijspoorten begonnen te lekken, dus eruit gehaald en opnieuw gekit.

Stopplank schuifluik vervangen door eiken deeltje.

Deur klerenkast gerestaureerd en gelakt.

WC-pomp gerestaureerd.

 

Chiel heeft de zwaardlierhandels van een ratelmechanisme voorzien.

 

Winter 2010-2011

Door van der Meulen in Sneek zijn aan SB de twee gangen ter weerszijden van het berghout vervangen en het berghout zelf eveneens. Daaronder is bij het voorschip ook nog een deel vervangen.

In het voorschip zijn nog drie wrangen vervangen, waarvan één vermoedelijk nog uit 1903

Winter 2011-2012

Taylor dieselkachel geplaatst met bijpassend tegelwandje.

Het Goedkoop-bankje versmald zodat dit over de kachel past.

AIS aangeschaft en gemonteerd

De motor was wel afgetapt, maar waarschijnlijk door een interne verstopping was het motorblok toch gescheurd. Dit is door Drinkwaard vervangen.

Nieuwe acculader geplaatst, de oude had het begeven.

 

 

Winter 2012-2013

Stukje hout bij anker in gelijmd (bij een aanvaring in Groningen was het anker er in geslagen)

Nieuwe halfwinderboom gemaakt door Kees Sars

SB-zwaardlier vervangen, was versleten.

Zwaardlieren remmend gemaakt.

Vooronder: BB-kooi van 70 naar 80 cm door kastenwand naar de huid te verplaatsen.

 

Doorlezen naar restauratieverhaal 2014 - 2016