Welkom bij
"De Jonge Joseph"
stichting11.jpg hengst11.jpg historie11.jpg restauratie11.jpg vaarplan11.jpg reisverslagen11.jpg vrienden11.jpg home11.jpg

Restauratieverhaal “De Jonge Joseph” 2014 – 2016

 

Winter 2013-2014

SB-kooi gewijzigd. Aan de onderzijde van de kastenwand een gedeelte afgezaagd en de matras verbreed tot 80 cm. Normaal schuift die nu onder de kastenwand. Aan de bedbodem zijn aan de voorzijde 2 poten gemaakt, zodat je het bed nu in elke breedte kunt uitschuiven, nu zelfs tot 120 cm. Daarom is de tafel ook iets naar BB verplaatst.

Sherryschot kaal gehaald en 5x in de Cetol gezet. Kozijn linnenkast  en rand van mastplank idem.

Sherrytank, die altijd in de plé in de weg zat afgezaagd, zodat die puist, waar je altijd je klop aan stootte nu weg is.  Foto van de Joseph voor het gat gehangen. De voorzijde van de tank in de kajuit laten zitten, hoort bij de historie.

Kajuittafel: gerestaureerd, nieuwe ondersteuningen van het tafelblad gemaakt, zodat er nu op geleund kan worden.

 

Winter 2014-2015

Mast: Er bleek een grote wigvormige rotte plek over 1,5 meter tot in de hartlijn van de mast en 8 cm  breed aan het oppervlak.

Het ging om bruine houtrot, waarbij er poedervorming optreedt. Het geheel is uitgehakt en er is een nieuw stuk Siberische lariks in gezet.

Kombuis: Het keukenschot bleek ter plekke van de aanrecht ook geheel doorgerot met witte schimmel. Oorzaak was een jarenlange lekkage tussen aanrecht en schot.

Ook de voorplank van de aanrecht moest vernieuwd. Er is een nieuw paneel in het schot gezet. Aan de achterzijde geheel in de epoxy gezet en de waterdoorvoer door een plastic pijpje, zodat bij eventuele lekkage dat afgevoerd wordt.

IJzerwerk: al het ijzerwerk is van het schip geweest en verzinkt. Bij terugkomst bleek de zwaardophanging ernstig vervormd. Een goede aanleiding om nieuwe te laten maken. Ditmaal in RVS 316.

Zwaarden: Omranding eveneens verzinkt. Houtranden eerst weer in de epoxy gezet. Gaten door het ijzer groter geboord dan de vorige keer, zodat de schroeven het zink niet zouden wegvreten. De vorige keer is daardoor roestvorming ontstaan.

Aan de achterzijde hingen de vellen er bij omdat de Coelan niet goed hechtte op de glasmat met epoxy. Coelan verwijderd en nu 2 lagen tweecomponenten DD-lak er op aangebracht. Voorzijde 2x Coelan op bestaand gebracht. NB Zwart Hammerite op Sikaflex-rubber hardt niet uit!

Dieselolietank: bleek geheel vervuild met bacterievorming. Dat komt door de 10% toevoeging van biodiesel. Achterdek er uit gehaald en tank op de wal gereinigd. Voortaan voor het tanken eerst wat Acticide in de tank doen. In Willemstad doet de olieboer het er al door.

Stopplank van het ingangsluik wederom gebroken. Het eiken scheurt te makkelijk. Vervangen door hechthout, valt op die plaats toch niet op.

 

Drinkwaterpomp in kombuis: bleek niet meer zelfaanzuigend. Opgelost door (onder de oven) een terugslagklep in de waterslang te plaatsen.

Halfwinderboom 70 cm ingekort. Was te lang

 

Winter 2015-2016

Schip naar van der Meulen in Sneek.

Gehele bakboordvlak vernieuwd en de eerste gang boven de kim tot 1/3 vanaf achtersteven. Daar zit een irokodeel (er zelf ingezet in 1983, dat nog keihard was).

Bakboord is nu geheel blikvrij m.u.v. laatste deel van de kimnaad.

De kielbalk is vernieuwd tot halverwege de kajuittafel.

Aan stuurboord zat bij de achtersteven messingplaat op 2 delen. Daaronder bleek het zwart en zacht, ook de achtersteven was daar ingerot. Nieuw stuk in achtersteven gezet en twee huiddelen gedeeltelijk vervangen.

Gehele onderwaterschip kaal gehaald en 5x in de epoxyteer gezet.

Het vlak wordt 2x in de antihoutrot gezet (uit Frankrijk geïmporteerd, in Nederland mag het niet meer verkocht worden. Het heet Inventiv Protec en bevat propiconazole, cypermethrine en tebuconazole).

Daarna wordt het 2x in de Ording Hard Wood Oil gezet, een olie op basis van geperste chinese noten, hetgeen je kunt ruiken.

 

Aan SB zit nog wel het een en ander aan messing platen. Over twee jaar dat vlak en de kim aanpakken.

 

Nieuw grootzeil laten maken door Den Boer van klippercanvas, mooi roodbruin, 100% synthetisch en volstrekt niet glimmend, maar wel iets stugger.

 

Tijdens de Schout en Schepenenrace in Sint Annaland 18 juni 2016 bleef de dirk achter de kluiverboom van een onhandig geankerde klipper hangen. Boven de hommer brak de mast af.

Binnen tien dagen is er een nieuwe masttop aan gelijmd en was Joseph weer zeilklaar.

 

 

Winter 2016-2017

 

Deze winter weer eens een grote klus door ons zelf. Toen wij enige jaren geleden deelnamen aan een reünie van hengsten riep een Belgische mevrouw, kijkend naar ons schip: ”Maar dat is helemaal geenen hengst!”. Toen Chiel en ik eens goed keken bleek ons bovenboeisel inderdaad naar de steven toe verjongd, hetgeen bij een hengst niet het geval is. Dat is hoogstwaarschijnlijk gebeurd  bij het verbouwen tot jacht in 1946, toen het voordek. Deze winter gaan we dat goedmaken. Op de onderste foto zie je gefotoshopt hoe het er uit zou moeten gaan zien.